SAVE The Date: BLÅNAGLA 2.0 i HUSUM 4 OKTOBER 2025!
Vad händer i Husum?
Ska fabrikens skyddsgräns utökas och flyttas?
Måste skolan flyttas eller rivas?
Kommer det att byggas ett nytt centrum?
Projektet Blånagla, som i över tio år presenterat konst på den gamla dansbanan i Orrviken, har i år förvandlats till Blånagla 2.0. Bakgrunden är det pågående stadsomvandlingsprojektet Grundsunda 2030 som ställer Husum inför en stor omställning – eller?
Under året har tio konstnärer arbetat med en konstnärlig undersökning av Husum och den 4 oktober presenterar de sina undersökningar och verk runtom i orten. Installationer, performance och en konsert presenteras i butiken för arbetskläder vid fabriken, i biblioteket, på skolgården och på Husumgården. Där sker även samtal om konsten och vad dess roll kan vara i en pågående samhällsomvandling som Husum.
Redan på fredag den 3 oktober kl 17.00 öppnas Kontinuerlig Drift i Utekompaniets lokal. Lördag klockan 11.00 startar dagsprogrammet på torget i Husum. Därifrån utgår en konstpromenad till Husumgården med stopp på Biblioteket och Husumskolan.
Moderator under dagen är Niklas Östholm, intendent på Folkrörelsernas Konstfrämjande, och Anki Berg som är enhetschef för Friluftsliv, kulturarv och konst i Örnsköldsviks kommun.
Utställningen håller öppet varje dag 12-16 från den 4 oktober till och med den 11 oktober
Helena Byström
Initiativtagare till Blånagla
Att ”dra spets i maskin ”var ett uttryck i produktionen som beskriver papperets återinförande i maskin efter ett avbrott i pappersbanan.
Projektet reflekterar över hur gestaltade miljöer påverkar trivsel, välmående och trygghet i ett samhälle. Något att ta med sig framåt.
Verk: Dra spets
Lisa Gideonsson
Performance
Lisa och Gustaf gör ett gemensamt verk
“Vi blev direkt intresserade av skiftgången på pappersbruket och hur det påverkar arbetarna och samhället att leva enligt denna tidsstruktur.”
Gideonsson och Londré är två personer som tillsammans söker framkalla en tredje gestalt, den som ska orka. Den som ska orka bära konstnärskapet, deras gemensamma. I tidskrävande processer utgår de från den fysiska kroppens position i det sociala rummet, varigenom tid och upplevelser passerar. Verken tar sig ofta uttryck i performance och installationer, där den tredje kroppen rör sig enligt hårt reglerade aktiviteter. Så synliggörs flera upplevelser av vad tid egentligen är, där konstnärernas performativa praktiker utmanar givna former för mänsklig aktivitet enligt en linjär tidsuppfattning.
Verk: Kontinuerlig drift
Gustaf Londré
Performance
Per Hasselberg
Konstnär och verksamhetsledare för Konstfrämjandet. Per är intresserad av stadsplanering och hur man skapar ett gott samhälle för alla.
“Vad vi ofta missar i dag är att alla föreningar behöver en fysisk samlingsplats.”
De behöver äga lokaler och möbler, inte bara idéer. Det händer något när man har ansvar för en byggnad, till exempel går och plockar fram stolar inför ett möte. Det är då man inser att man är del av något större – ett kollektiv!” Bengt Göransson i tidningen Cirkeln
Verk: Tal
Anna Källblad
Koreograf med fokus på dansföreställningar, installationer och film för scen, galleri och offentliga rum.
“Tillbaka i Husum. Det ryktas att skolan ska rivas… husen som försvinner, de kanske finns kvar i oss trots allt.”
Att arbeta utifrån en plats och införliva dess omständigheter genom koreografi och rörelse. Platsen i sig blir en integrerad del och suddar ut gränserna mellan dokumentärt och konstnärligt skapande. Att utforska kopplingar och samspelet mellan konst, fiktion och verklighet och vilka känslor och reaktioner det framkallar. Ett undersökande av gränserna mellan påhittad verklighet och verklighet, en inbjudan till reflektion över konstruktionen av världar vi tror på och hur de påverkar oss.
Verk: Skoldansen
Lisa Ullén
Pianist och kompositör som skapar och framför jazz, improvisation och experimentell musik.
Lisa har skapat ett musikaliskt verk som tar avstamp i ljuden och dofterna av havet och skogen, arbetet i fabriken…
Minnen som vi har runtomkring oss, bekanta men ges i en ny skepnad, där detaljerna bildar en helhet som sträcker sig in i framtiden …
Verk: Transposing sun
Nina Svensson
Skulpturalt och rumsligt intresserad konstnär som skapar verk som ofta kretsar kring folklighet, vad den är och vilka uttryck den kan ta.
Jag intresserar mig för sociala processer där jag försöker vara lyhörd och observant på förhandlingar som synliggör hur olika former av kapital och äganden fördelas och värderas i vår omvärld. Mina arbetsmetoder bygger på att arbeta långsiktigt med närvaro till plats och ämne, jag vill skapa förtroende och utrymme för meningsfulla konstnärliga undersökningar som grundar sig på samarbete och samskapande processer med dem som plats och ämne berör.
“–alla mammas hundar kommer från Husum”
Min konstnärliga praktik gestaltar sig ofta i skulptur, objekt och installation och blir oftast placerad utanför det traditionella konstrummet. Ett långsiktigt arbete jag kallar Vänskog har tagit mig till olika platser så som Nida Art Colony, Litauen och NKD Norge, senast deltog jag utställningen; The Observatory: Art and Life in the Critical Zone, på Södertälje konsthall, Kinmuseum Kiruna och på Överkalix Konsthall.
Verk: För kännedom till huvudkontoret – elavbrott
Jenny Vinterqvist
Livekonstnär som genom performances, installationer, texter och objekt undersöker människans relation till platsen ur olika aspekter. Jenny Vinterqvist utgår från hur människans relation till en plats värderas utifrån olika aspekter. Genom performances, installationer, texter och objekt undersöker hon normer, gränser och sociala strukturer påverkar oss.
“… och Rallarrosen sa”
Syftet med att tala med Rallarrosen är att ta del av dennes erfarenheter av att gro, växa, blomma och vissna i samma kropp. Att kartlägga vilka miljöer som främjar dess utveckling och spridning är utgångspunkten för detaljplanearbetet som tar stor hänsyn till hur exploatering av området påverkar Rallarrosens förutsättningar till liv.
Preliminärt syfte för samtalet är att nå djupare förståelse för Rallarrosens upplevelser och framtida markanvändning bör ligga till grund för den kommande stadsomvandlingen i Husum.
Verk: Att tala med den Rallarros
Ylva Westerlund
Konstnär med rötterna i Husum. 2014 mottog hon Grundsunda Hembygdsförenings kulturstipendium.
Ylva och Mats gör ett gemensamt verk, en bok med texter och bilder som utgår från Husum med skärningspunkt mellan idé och realitet. Verket har till viss del utgått från det lokala biblioteket, röken från en fabriksskorsten och ett sandtag söder om samhället. Platsernas funktion pendlar mellan att vara ofrivillig genomgångare av sig själva eller språngbräda mot nya tankemodeller.
”För oss har begreppet återförvildning haft en central roll.”
Mats Adelman och Ylva Westerlund har i sina samarbeten haft som metod att utforska områden genom kontinuerliga besök och exkursioner. Här bildas ett lapptäcke av intryck, reflexioner och förgreningar – en konstnärlig undersökning som likt en inåtgående spiral hela tiden undviker att komma till sin slutpunkt.
Verk: Husmus – samhällsformation
Mats Adelman
Konstnären som gärna målar eller gör handsnidade träskulpturer med fågelmotiv. 2019 mottog han Grundsunda Hembygdsförenings kulturstipendium.
Blånagla 2.0 genomförs i samarbete med och stöd av Statens Kulturråd, Örnsköldsviks kommun, Folkets Hus Husumgården, Pappers avd 143, Grundsunda hembygdsförening, GFG, ÖKKV, Husums bibliotek, Galleri Utås och Utekompaniet.
Hur var det att arbeta i en pappersmassefabrik innan moderna verktyg och datastyrda processer tog över? Innan det gamla rensats ut? Då smutsen och de hårda arbetsvillkoren fortfarande var en verklighet för de som arbetade där. Vad sa man till varandra i den bullriga miljön? Hur rörde man sig? Vilka ord och uttryck dröjer sig kvar i minnet? Kommer kroppen fortfarande ihåg?
Det är frågor som undersökts i arbetet tillsammans med människor som tidigare arbetat i fabriken. En grupp som ofta lagt hela sitt yrkesliv vid samma maskin. Stolta över vad de bidragit med till samhället. I dessa möten har vi samlat rörelser som kroppen minns, ord och uttryck som användes, berättelser från en annan tid.
Om detta vill vi berätta – i konst, musik, dans och film förmedla en känsla av hur det var en gång. Sedan starten under Kulturhuvudstadsåret 2014 har det resulterat i publika aktiviteter som en dansopera, ljusinstallation, film, text och en föreställning i Orrvikens danspalats.
”Inge blånagla, oklädd idag”. Så sa man. För en riktig arbetare var int nån vekling, han had´ blånagla. Oavsett om han arbetade i koken eller om hon vek tvätt i den heta badavdelningen. Ett ordbruk präglat av knapphet då den bullriga miljön inte gav plats för långa utläggningar under arbetets gång.
Sedan 2020 har Blånagla ARTfest etablerats där konstnärer som på olika sätt förhåller sig till platsen; dansbanan, bruksorten Husum, arbete, skogen och trä som material, bjuds in att medverka med konst, musik, dans och performance.